Ak výsledky testu preukázali pozitívne reakcie na pšenicu (intolerancia na pšenicu), je potrebné znížiť spotrebu pšenice v potrave, resp. vylúčiť ju absolútne.

Nie je to len chlieb, sušienky a raňajkové cereálie, ktoré obsahujú pšenicu; pšenicu je možné nájsť v mnohých ďalších výrobkoch – dokonca aj v niektorých bylinných a korenených výrobkoch. Niektoré príklady potravín, ktoré obsahujú pšenicu:

  • Hamburgery
  • Čipsy
  • Salámy
  • Párky
  • Škótske vajcia
  • Mäso alebo ryby obalené v strúhanke
  • Hovädzie
  • Paštéty a nátierky
  • Pizze
  • Omáčky z polotovarov
  • Šalátové dressingy

 

  • Šunka
  • Prášok do pečiva
  • Konzervované potraviny, vrátane fazule
  • Špagety a polievky
  • Zmrzlina
  • Práškové nápoje
  • Čokoládové tyčinky
  • Sladké drievko
  • Väčšina pudingov
  • Pivo
  • Väčšina druhov alkoholu
wheat

Spracované polotovary, čipsy a rýchle občerstvenie obvykle obsahujú pšenicu, takže je potrebné prečítať si zloženie etikety na všetkých výrobkoch, ešte predtým než si ich vložíme do nákupného košíka.

Alternatívy k pšenici

Hoci je pšenica dôležitým zdrojom živín, existujú mnohé alternatívne potravinárske výrobky, ktoré takisto poskytujú rovnocenné vitamíny a minerálne látky. I keď to môže byť náročné, skúste použiť tieto alternatívy, aby ste si dokázali pripraviť chutnú, pestrú a zdravú stravu.

Chlieb

Chlieb bez obsahu pšenice je teraz pomerne dostupný a bežne nájdeme chleby vyrobené z ryže, ražnej múky alebo zmesi zemiakov a obilia. Tieto druhy chleba obsahujú základné vitamíny B, železo a kyselinu listovú, ktoré sa nachádzajú v chlebe. Vyberte si 100% ražný chlieb, perník alebo kukuričný chlieb, prípadne si dajte namiesto chleba ryžu alebo ovsené koláče.

Cestoviny

Vyberajte si cestoviny vyrábané z ryže, Quinoa, kukurice alebo pohánky, ktoré obsahujú B vitamíny. Rezance sú taktiež k dispozícii aj v pohánkovej alebo ryžovej verzii.

Sušienky

Existujú viaceré varianty sušienok vyrobených z kukurice a ovsa, pričom môžu byť buď sladké alebo slané a pikantné.

Raňajkové cereálie

V dnešnej dobe je k dispozícii pomerne široký výber obilnín, ktoré neobsahujú pšenicu, ako je napr. müsli bez pšenice, ovsená kaša, pusinky z prosa, hnedej ryže, pohánkovej múky, drvené ovsené kúsky a Quinoa vločky. To všetko poskytuje pomerne dobrý zdroj vitamínov B a železa.

Na pečenie

Vyberte si šošovicovú múku, sódu bikarbónu, tatarskú omáčku, tapioku (škrobová múčka z manioku), želatínu alebo dezerty založené na zeleninovej báze, čisté korenie, kukuričnú múku, ryžu,….

Široký výber výrobkov bez obsahu pšenice možno nájsť v predajniach zdravej výživy, supermarketoch ale aj na internete.

Upozorňujeme, že označenie ‘bezlepkové’ neznamená nutne bez obsahu pšenice – pozrite sa vždy na etiketu.