Čo potom, ako si urobím test?

Pokiaľ už poznáte výsledok z testu, ďalší postup je vhodné konzultovať s dietológom, ktorý Vám poradí ako správne naložiť s výsledkom a poskytne Vám odporúčania v súvislosti so zmenami v stravovaní.

Potrebujem navštíviť dietológa, aby som sa vedel zorientovať vo výsledkoch?

Keď už raz máte výsledok, dietológ Vám najlepšie poradí ako nahradiť konkrétnu potravinu. Pri vylúčení niektorých potravín môže dôjsť k nutričným nedostatkom určitých živín.

Vyšlo mi mnoho výsledkov pozitívnych, ako mám všetko odstrániť?

Ak zistíte veľa pozitívnych výsledkov, môže byť pre Vás veľmi ťažké vzdať sa všetkých potravín naraz a zároveň si pritom udržiavať aj vyváženú stravu. V takýchto prípadoch Vám odporúčame navštíviť dietológa, ktorý Vám pomôže vyhýbať sa potravinám so silnou reakciou a pripraví rotačný program z potravín so slabou reakciou.

Čo znamená, keď mám veľa výsledkov pozitívnych?

Je dosť veľká pravdepodobnosť, že trpíte na syndróm ‘deravého čreva’. Bude dobré, ak skontaktujte nejakého dietológa.

Musím sa vzdať týchto potravín po zbytok svojho života?

Nie. Ak sa budete potravinám vyhýbať najmenej tri mesiace, a spozorujte ústup symptómov, potom môžete začať postupne znovu-zaraďovať tieto potraviny do svojho stravovacieho plánu. Mali by ste najskôr začať s jednou potravinou, a to v intervale 4 dní a potom môžete skúsiť ďalšiu. Ak nepociťujete návrat symptómov, potom pokračujte v jej konzumácii avšak skôr na príležitostnej báze. K tomu sa Vám určite zíde potravinový denníček.

Ako dlho sa mám týmto potravinám vyhýbať?

Pri potravinách so silnou reakciou sa odporúča vynechať tieto potraviny na 3 mesiace. Ak nezaregistrujete ani po uplynutí tejto doby žiadne zlepšenie, potom môžete predpokladať, že táto potravina nie je zodpovedná za Vaše príznaky.

Ak sa mám vyhýbať potravinám s vysokým indexom IgG, ako dlho trvá, kým sa IgG dostane späť na normálnu úroveň?

Po určitom čase sa koncentrácia IgG protilátok na konkrétnu potravinu postupne zníži. Polovica života IgG v krvnom obehu je asi 23 dní. Avšak antigény v pľúcach, ktoré sa uvoľnovali počas niekoľkých mesiacov, vyúsťujú do neustálej tvorby protilátok. Úrovne, postupne klesajú, blokujúc akúkoľvek inú expozíciu.

Musím potravinu eliminovať úplne, aby som sa zbavil všetkých príznakov, alebo ju môžem príležitostne konzumovať?

Najefektívnejšie je odstrániť potravinu úplne. Akonáhle pôsobenie potraviny pokračuje, protilátky sa budú tvoriť aj naďalej a prejaví sa reakcia imunitného systému. Treba sa vyvarovať aj jedál z rovnakej potravinovej skupiny.

Už niekoľko dní som vynechal reaktívnu potravinu zo stravy a cítim sa oveľa horšie, je to normálne?

Toto je v prvých dňoch u mnohých ľudí normálna reakcia – syndróm ‘odčerpania’. Je to celkom bežné, ale čoskoro táto fáza prejde a zlepšenia sa človek dočká po týždni až dvoch.

Mal by som sa po niekoľkých mesiacoch znova pretestovať?

Väčšina ľudí nepotrebuje pretestovanie, ale ak by ste chceli uskutočniť druhý test, odporúčame urobiť medzi testovaním prestávku 12 mesiacov. Ak sa Vaše symptómy zlepšili a potravinu ste úspešne znovu-zaviedli, potom nie je pretestovanie potrebné.

Ak som vylúčil potravinu z jedálnička a už nemám príznaky, o čom sa chcem presvedčiť aj testom, v akom časovom rozmedzí pred ďalším testom by som mal potravinu znovu-zaviesť?

Porciu potraviny by ste mali zaviesť 7 dní pred odobraním krvnej vzorky. Avšak ak máte po jej konzumácii niektoré silné príznaky, mali by ste okamžite prestať s konzumáciou a jednoducho predpokladať, že ste na potravinu intolerantný.

Prečo sa cítim lepšie po okamžitej konzumácii jedla, ktorému by som sa mal vlastne vyhýbať?

Niektorí ľudia sa cítia po takomto jedle krátkodobo lepšie, avšak príznaky sa dostavia čoskoro. Jedenie viacerých potravín naraz poskytuje síce úľavu, vytvára sa však bludný kruh závislostí, ktoré je ťažké prelomiť. To sa dá prekonať len prísným eliminovaním reaktívnej potraviny po dobu minimálne 3 mesiacov.